Tijdens de PublicSpaces conferentie spraken Philo van Kemenade, Rebecca Haselhoff, Karen Schilders, Hans van der Linden, Thomas van Dijk en Sujith Nair verschillende aspecten van open culturele gegevens en de implicaties ervan.
Thomas van Dijk introduceerde het onderwerp en verkende impact van betrokkenheid van de publieke, grassroots organisaties en de invloed van de private sector.
Rebecca Haselhoff benadrukte het belang van het online delen van evenementen en toonde de in LLOC ontwikkelde workflow om gedigitaliseerde culturele producties op een duurzame en toegankelijke manier samen te brengen.
Philo van Kemenade benadrukte de noodzaak van platforms die zijn afgestemd op publieke waarden en introduceerde PeerTube als alternatief voor YouTube voor beschikbaar stellen van video's. Dankzij een nieuw ontwikkelde PeerTube Event Metadata Import Plugin kunnen event pagina’s en videoregistraties makkelijk aan elkaar verbonden worden. Ook is er gewerkt aan een manier om video’s vanuit PeerTube te laten instromen in het DAAN archief van Beeld & Geluid.
Hans van der Linden, beleidsadviseur voor de Vlaamse overheid en Karen Schilders van Publiq bespraken de creatie van een ecosysteem om de datastroom in de publieke sector te verbeteren, met nadruk op collectieve digitale infrastructuur en open innovatie. De standaard OSLO werd genoemd als centrale standaard voor de culturele sector in Vlaanderen.
Tenslotte introduceerde Sujith Nair het concept ‘Beckn’ als een middel om economische transacties en informatie-uitwisseling in culturele contexten te vergemakkelijken.
De sessie werd afgesloten met een Q&A waarin vragen over gebruikersbetrokkenheid, duurzaamheid, platformneutraliteit en archivering werden behandeld. Er werden zorgen geuit over de positie van artiesten in een nieuwe digitale industrie. De gemene deler tussen het initiatief in Vlaanderen, het LLOC project en het Indiase Beckn initiatief was de open digitale infrastructuur: alledrie de initiatieven houden zich bezig met digitale infrastructuur die gebaseerd is op open-source, inclusieve en transparante software en standaarden.
De reden dat dit thema nu zo relevant is, is dat een groot deel van de digitale infrastructuur in handen is van een aantal grote commerciële partijen. Deze platformen zijn centraal georganiseerd en kunnen daarom geen recht doen aan de culturele diversiteit. De roep om alternatieven die decentraal zijn, georganiseerd op basis van publieke waarden en in contact met de lokale context, klinkt steeds luider. Om deze alternatieven te ontwikkelen is geld en tijd nodig. Veel culturele instellingen hebben niet de mogelijkheden om hierin te investeren. Als we ruimte willen maken voor alternatieve oplossingen, zullen we hier de handen voor ineen moeten slaan en samen moeten werken aan oplossingen. In dit project hebben we daar een aantal concrete stappen voor gezet.
Het team van Living Lab Open Cultuurdata staat nu op het punt waarop de volgende stappen gezet kunnen worden: culturele organisaties uitnodigen om aan de slag te gaan met de projectresultaten. Want alleen als meerdere instellingen tegelijk handelen en tezamen een groot publiek aanspreken kan de sector gezamenlijk een digitale transformatie doormaken.
Het team van Living Lab Open Cultuurdata heeft samengewerkt met creatieve bedrijven zoals Mobilizon en publicdata.events die kalenderdata aggregeren volgens decentrale principes. Als culturele instellingen op hun websites via dezelfde open kalenderstandaard hun agenda’s presenteren, kunnen creatieve digitale bedrijven deze kalenderdata makkelijker samenbrengen en voor derden doorzoekbaar maken. Als iedere organisatie dit doet kan er een decentraal systeem ontstaan waar alles vindbaar is, iedereen met elkaar verbonden is, maar waar geen centraal monopolie de dienst uitmaakt. Producenten federeren met elkaar, om tezamen een federated universe te creëren, oftewel een fediverse. Wat betreft Peertube kunnen culturele organisaties een eigen instantie oprichten of videodata bij de instantie van Beeld en Geluid uploaden.